آیا ضروری‌ترین ابزارآلات دستی را می‌شناسید؟ دم باریک عضوی جدانشدنی از زندگی روزمره و صنایع است که به سبب کاربرد گسترده آن، توصیه می‌شود در هر جعبه ابزاری حداقل یک دم باریک وجود داشته باشد. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که دم باریک چیست؟ کاربرد دم باریک چه مواردی می‌باشد؟ انواع دم باریک کدام است؟

تمامی این سوالات پاسخ‌های جامع و کاملی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ اما به طور خلاصه می‌توان گفت دم باریک ابزاری دستی است که از نظر ظاهری نوک بلند و باریکی دارد. افراد با کمک این وسیله می‌توانند اموری مانند نگه‌داشتن، بریدن، قطع کردن و خم کردن انواع سیم‌ها را انجام دهند.

چنانچه به دنبال خرید دم باریک هستید، توصیه می‌شود قبل از خرید اطلاعات کافی در مورد این محصول بدست آورید. در ادامه به بررسی هر آنچه را که لازم است در مورد دم باریک بدانید، می‌پردازیم.

دم باریک چیست؟

با توجه به تصاویر قدیمی که از ابزارآلات دستی وجود دارد، می‌توان اصالت دم باریک را به دوران باستان برگرداند. از آنجایی که اختراع این ابزار به هزاران سال پیش برمی‌گردد، اطلاعات چندانی از تاریخچه آن وجود ندارد اما به صورت کلی در زمان قدیم انبر دم باریک از داغ کردن فلز در ریخته‌گری یا سنگ‌کاری ایجاد می‌شد.

انبرهای دم باریک مانند تمامی ابزارآلات دستی در گذشته نسبتا سنگین بودند و طول عمر کوتاهی داشتند؛ اما امروزه از باکیفیت‌ترین و بهترین مواد و متریال ایجاد می‌شوند. با وجود متریال به کار رفته در ساخت این ابزار می‌توان گفت انبرهای دم باریک نوین تا سالیان سال بدون ذره‌ای تغییر عمر می‌کنند و دچار عواملی همچون زن‌زدگی و شکستگی نمی‌شوند.

دم باریک چیست؟ و انواع دم باریک

انواع انبر دم باریک

انبرهای دم باریک وسیله‌ای ضروری در هر کارگاه یا جعبه ابزار هستند که امروزه به سبب کاربرد گسترده آن‌ها انواع مختلفی از این ابزار روی کار آمده است. چنانچه برای حرفه یا حتی مصرف خانگی خود به دنبال خرید این ابزار دستی هستید، توصیه می‌شود حتما انواع انبر دم باریک را بررسی کنید و در نهایت مناسب‌ترین مورد را با توجه به نیاز و بودجه خود تهیه کنید.

در ادامه به بررسی انواع انبرهای دم باریک می‌پردازیم:

  • دم باریک دم خم یا سر کج

یکی از رایج‌ترین انواع انبرهای دم باریک، انبرهای دم باریک دم خم یا سر کج هستند. همانطور که از نام این محصولات مشخص است، نوک این ابزار با زاویه 45 درجه یا 90 درجه خم است.

در زمان‌هایی که قطعه یا شی مورد نظر بالاتر از سطح کار می‌باشد و استفاده از انبر دم باریک امکان‌پذیر نیست، انبرهای سرکج به کار می‌روند.

دم باریک دم خم یا سر کج

  • دم باریک دم پهن

در مواقعی که برای انجام کار نیاز به قدرت و نیروی زیادی نمی‌باشد، معمولا صنعت‌گران و برق‌کاران از انبر باریک دم پهن استفاده می‌کنند. دم پهن این ابزارآلات از وارد شدن فشار زیاد به شی یا قطعه مورد نظر جلوگیری می‌کند. با این تفاسیر اگر برای انجام امور سنگین به دنبال دم باریک هستید، از خرید انبر دم باریک پهن خودداری کنید.

کاربرد دیگر این ابزارآلات را می‌توان نگه داشتن اشیای پهن دانست.

  • دم باریک سوزنی

دم باریک‌های سوزنی دارای سرهایی بسیار نازکی هستند و عموما از این ابزارآلات در مواقعی که فضای محدودی وجود دارد و استفاده از سایر دم باریک‌ها ممکن نیست، استفاده می‌شود.

  • دم باریک دم گرد

بیشترین کاربرد دم باریک‌های دم گرد در طلاسازی و جواهر سازی است. این ابزارآلات به سبب دهانه گردی که دارند به طور معمول برای ساخت حلقه‌های زنجیر به کار می‌روند.

توجه داشته باشید که از این ابزار برخلاف سایر انواع نمی‌توان برای نگه‌داشتن اشیا یا قطعاتی مانند سیم یا کابل استفاده کرد.

کاربردهای انبر دم باریک

با پیشرفت دنیای ابزارآلات، در حال حاضر انبرهای دم باریک زیادی متناسب با مشاغل و کاربردهای مختلف روی کار آمده است. اگر بخواهیم به صورت جزئی به تمامی کاربردهای این ابزار اشاره کنیم، قطعا لیستی بلند و بالا تهیه می‌شود که خواندن آن از حوصله شما خارج است؛ بنابراین در ادامه به مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد انبرهای دم باریک اشاره خواهیم کرد:

  1. نگه‌داشتن، بریدن و خم کردن قطعات نازک
  2. استفاده در جواهر سازی و طلاسازی
  3. انعطاف‌پذیری و حالت دادن به سیم‌های مفتولی
  4. مورد کاربرد در امور الکتریکی (بستن مدارهای الکتریکی، لحیم کاری و…)
  5. مورد کاربرد در امور مکانیکی
  6. خم کردن و انعطاف دادن به صفحات فلزی نازک
  7. کاربردهای خانگی
  8. تعمیرات موبایل
  9. و…

مزایا و معایب انبر دم باریک

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این ابزارآلات، در ادامه قصد داریم  مزایا و معایب استفاده از انبرهای دم باریک را بیان کنیم.

مزایا:

  • انبرهای دم باریک به افزایش دقت در کارها کمک زیادی می‌کنند و اشتباهات و خسارات را به حداقل می‌رسانند.
  • از این ابزارها می‌توان برای جداسازی دقیق و راحت قطعات از یکدیگر، استفاده کرد. این ویژگی بیشتر در تعمیرات موبایل مورد کاربرد قرار می‌گیرد.
  • با وجود روکش لاستیکی و عایق انبر، ایمنی افراد در زمان انجام کارهای الکترونیکی تضمین می‌شود.
  • انبرهای دم باریک دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر ابزارآلات هستند.
  • امروزه در بازار متناسب با کارهای مختلف انواع انبر دم باریک روی کار آمده است.
  • و…