دریل مگنت (Magnetic drilling) یا دریل مغناطیسی یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعتی است که امروزه بیشتر صنایع بزرگ و کوچک از آن استفاده می‌کنند. معمولا زمانی که نام این ابزار برقی به میان می‌آید، افراد با سوالاتی از قبیل دریل مگنت چیست؟ و کاربرد دریل مگنت کدام است؟ روبه‌رو می‌شوند. در پاسخی کوتاه به این سوالات می‌توان گفت، صنعتگران با انواع دریل مگنتی سوراخکاری و حفاری اجسام سخت مانند فلزات را به راحت‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

اگر گمان کردید دریل مگنتی با دریل‌های معمولی یکسان می‌باشد، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چرا که این ابزار تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. برای آشنایی بیشتر با این ابزار صنعتی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، پیشنهاد می‌دهیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دریل مگنت چیست؟

دریل مگنت یا ماشین سوراخکاری مغناطیسی ابزاری کاربردی است که انواع فلزات و اجسام سخت را با کمک آهنربای الکتریکی و قطعات برش خود، به راحتی سوراخکاری و حفاری می‌کند. با وجود دریل مگنت می‌توان در سریع‌ترین زمان و بدون اتلاف وقت در سطوح سخت سوراخ ایجاد کرد. ایجاد حفاری توسط این ابزار با دقت و ایمنی بالایی انجام می‌شود و از همین رو امروزه بیشتر صنعتگران استفاده از دریل مگنت را به استفاده از سایر دستگاه‌ها ترجیح داده‌اند.

اصلی‌ترین جز دریل مگنتی که عملکرد اصلی دستگاه را تعیین می‌کند، مته گردبر (Annular Cutter) است. این مته از نظر کاربرد، مشابه با سایر مته‌ها می‌باشد اما از نظر ساختار کمی تفاوت دارد. مته گردبر از درون توخالی است و دندانه‌های تیزی دارد که با کمک آن حفاری انجام می‌شود.

دریل مگنت چیست؟

با انواع دریل مگنت آشنا شویم!

امروزه در بازار ابزارآلات، بر اساس اندازه‌ و ظرفیت‌های مختلف، انواع دریل مگنت‌ وجود دارد. با وجود این تنوع بالا صنعتگران و مشاغل مختلف به راحتی می‌توانند متناسب‌ترین ابزار را با توجه به نیاز، قطعات و حرفه خود خریداری می‌کنند. در ادامه بررسی و معرفی انواع دریل‌های مغناطیسی می‌پردازیم:

  1. دریل مغناطیسی برقی

دریل‌های مگنتی برقی، جز رایج‌ترین و پرطرفدارترین دریل‌ها در بین صنعتگران است. خوشبختانه امروزه این ابزار در اندازه‌ها و ظرفیت‌‌های مختلف تولید می‌شوند. در شرایطی که امکان اتصال به برق وجود دارد، استفاده از دریل‌های مغناطیسی برقی انتخابی طلایی می‌باشد؛ چرا که این ابزار نسبتا مقرون به صرفه و بادوام هستند.

امکان استفاده از این نوع دریل‌ها در محیط‌های مرطوب و آبی وجود ندارد. استفاده از این ابزارآلات در محیط‌های آبی احتمال خطر برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهند.

  1. دریل مغناطیسی پنوماتیک یا بادی

دریل‌های مگنتی پنوماتیک یا همان دریل‌های مگنتی بادی، با کمک انرژی هوای فشرده، عملیات سوراخکاری و حفاری را انجام می‌دهند. از آنجایی که این ابزار صنعتی برقی نیستند، امکان استفاده از آن‌ها در محیط‌های مرطوب و آبی نیز وجود دارد. از این محصول هم برای مصارف صنعتی و هم مصارف خانگی استفاده می‌شود و از کاربردهای آن می‌توان به حفاری سطوح سختی مانند چوب، دیوارهای سیمانی، فلزی و حتی چوبی اشاره کرد.

  1. دریل مغناطیسی هیدرولیک

ساختار دریل مغناطیسی هیدرولیک به گونه‌ای است که امکان نفوذ آب درون آن‌ها وجود ندارد و به دلیل همین خواص ضد آبی، در محیط‌های زیر آبی می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

  1. دریل مغناطیسی شارژی

دریل مغناطیسی شارژی همانطور که از نامش مشخص است، برای کارکرد نیازی به اتصال برق ندارد و به راحتی می‌توان در محیط‌های مختلف از آن استفاده کرد.

کاربرد‌های دریل مگنت

دامنه کاربردهای دریل‌های مگنتی بسیار گسترده است، به طوری که به جرئت می‌توان گفت در حال حاضر بیشتر صنایع از این ابزار و همانند آن استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین کاربردهای این ابزار اشاره خواهیم کرد:

  • کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی
  • صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • جوشکاری فلزات
  • صنعت پل سازی
  • تولیدی‌های مختلف
  • صنعت ریل سازی
  • صنعت سوله سازی
  • صنعت ساختمان سازی
  • صنعت کشتی سازی
  • صنعت خودروسازی
  • تعمیرگاه‌های خودرو
  • و…

کاربرد دریل مگنت

کلام آخر

دریل‌های مگنتی ابزارهایی قدرتمند هستند که می‌توانند در انواع فلزات و فولاد سوراخ‌هایی به اعماق مختلف ایجاد کنند. اگر بخواهیم به تمامی کاربردهای دریل مگنتی اشاره کنیم، قطعا لیستی بلند و بالا تهیه می‌شود که قطعا خواندن آن از حوصله شما خارج است؛ اما به صورت کلی امروزه این دستگاه در صنایعی مانند خودروسازی، ریل سازی، کارخانه‌های بزرگ و کوچک، سوله سازی، صنعت نفت و گاز، تعمیرگاه‌های سیار و… نقشی پر رنگ و کلیدی دارد.

در نظر داشته باشید که دقت، قدرت، سرعت و قابلیت انعطاف‌پذیری دریل‌های مغناطیسی سبب شده که برتری ویژه‌ای نسبت به دریل‌های معمولی داشته باشند و به هیچ عنوان نتوان آن‌ها را جایگزین یکدیگر کرد.

در این مقاله سعی داشتیم به سوال دریل مگنتی چیست؟ پاسخی کامل و جامع بدهیم و ویژگی انواع دریل مگنتی را بررسی کنیم. امیدواریم نکات این مقاله برای شما نیز مفید واقع بوده باشد.