یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارآلاتی که معمولا در بیشتر جعبه‌ابزار ها وجود دارد، انبرقفلی است. مهم نیست به صورت حرفه‌ای با ابزارآلات کار می‌کنید یا که تنها برای تعمیرات و اصلاحات خانه به سراغ ابزارآلات می‌روید، باید بدانید که قطعا وجود انواع انبر قفلی در جعبه ابزار، مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد.

شاید برای شما نیز سوال پیش بیاید که انبر قفلی چیست؟ یا کاربرد انبر قفلی چه مواردی می‌باشد؟ اگر بخواهیم پاسخی کلی به این سوالات بدهیم باید بگوییم که انبر قفلی در واقع انبری است که فاصله‌ فک‌های آن به کمک قفلی که در پایین دسته قرار دارد، ثابت می‌ماند.

انواع انبر قفلی کاربردی

امروزه در تاسیسات مختلف و یا حتی در مصارف خانگی با توجه به نوع نیاز از انواع انبر قفلی ها، استفاده می‌شود. این ابزار سبب سهولت انجام بسیاری از امور می‌شوند.

چنانچه برای حرفه یا مصرف خانگی قصد تهیه انبر قفلی را دارید، اما اطلاعات زیادی از آن در اختیار ندارید، پیشنهاد می‌دهیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید. در ادامه هر آنچه را که نیاز است در مورد این ابزار بدانید، در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

اگر به آشنایی با طیف گسترده انبرها علاقه دارید، مقاله “انواع انبر” جعبه ابزار را از دست ندهید.

انبر قفلی چیست؟

امروزه یکی از پرمصرف‌ترین ابزارآلات که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، انبرقفلی می‌باشد. جالب است بدانید اولین انبر قفلی در سال 1924 توسط یک آهنگر مشهور به نام ویلیام پترسون اختراع شد. در بازارهای جهانی این ابزار با نام‌های تجاری Vise-Grip یا Locking plier شناخته می‌شود.

همانطور که می‌توان از نام این ابزار حدس زد، اصلی‌ترین وجه تمایز انبر قفلی با سایر انبرها، داشتن قفل قابل تنظیم است. این انبر دارای دو دهانه ثابت و متحرک می‌باشد که افراد با توجه به اندازه مورد نیاز خود و با کمک پیچ موجود بر دسته، اندازه دهانه متحرک را تنظیم می‌کنند.

در واقع شما با خرید انبر قفلی از بیشتر انبرها بی‌نیاز می‌شوید؛ چرا که به کمک تنظیم فک متحرک آن، قطرهای متنوعی ایجاد می‌شود. هنگامی که پیچ را تنظیم می‌کنید و اندازه مورد نظر را به دست می‌آورید، با فشردن قفل موجود در این ابزار، اندازه کاملا ثابت می‌ماند و انبر به قطعه یا شی دیگر، محکم متصل می‌ماند. تا زمانی که به صورت دستی قفل انبر آزاد نشود، این ابزار در جای خود ثابت و محکم قرار می‌گیرد.

اگر فکر می‌کنید انبرهای قفلی تنها برای یک سری اشیا و موارد خاص کاربرد دارند، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. این ابزار کاربردی قابلیت این را دارد که به مواردی مانند انواع میله‌ها، لوله‌ها، پیچ‌ها، اجسام متقارن و غیرمتقارن و… محکم متصل شوند. این اتصال محکم در واقع از وارد کردن نیروی اضافه و در نهایت خسته شدن فرد متخصص و تعمیرکار نیز جلوگیری می‌کند.

با انواع انبر قفلی آشنا شویم!

حال که پاسخی کامل به سوال “انبر قفلی چیست؟” داده شد، بهتر است به بررسی انواع این ابزار بپردازیم. درست است که هر انبر قفلی به خودی خود دارای کاربردهای زیاد می‌باشند اما قبل از خرید حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که متناسب با نیاز خود انبر مورد نظر را خریداری کنید.

در هنگام خرید این ابزار به شکل و اندازه مورد نیاز باید توجه داشته باشید. طبیعیست که شکل‌های مختلف این ابزار، کاربردهای متفاوتی نیز دارد. در ادامه لیستی کامل از مشهورترین انواع انبر قفلی تهیه کردیم:

  • انبر قفلی لبه گیر

به احتمال زیاد از نام انبر قفلی لبه گیر حدس زدید که این انبر مختص به صفحات صاف همچون ورقه‌های فلزی است. دهانه انبر قفلی لبه گیر به گونه‌ای طراحی شده است که با کمک آن می‌توان به راحتی و بدون آنکه صفحات یا اشیا تخت دیگر تکان بخورند، آن‌ها را محکم گرفت.

فک‌های این انبر دندانه‌دار هستند و همین امر سبب می‌شود، اشیا به هیچ عنوان تکان نخورند و کار به بهترین شکل انجام شود.

اگر برایتان سوال پیش آمده که این انبرها چه کاربردی‌ دارند؟ باید بگوییم که بیشترین کاربرد آن‌ها در صنایعی است که با ورقه‌های فلزی سروکار دارند. به طور مثال در کارگاه‌هایی که سازه‌های فلزی تولید می‌شود، معمولا نقش انبرهای قفلی لبه‌گیر پررنگ است.

انبر قفلی لبه گیر

 

  • انبر قفلی مهره گیر

انبر قفلی مهره‌گیر نوعی انبرقفلی مختص به مهر‌ه‌هاست که وظیفه گرفتن و چرخاندن آن‌ها را برعهده دارد. پیچ‌ها یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دستگاه‌های صنعتی هستند که با کمک این انبرقفلی می‌توان به راحتی به آن‌ها تسلط داشت و در صورت لزوم آن‌ها را باز یا بسته کرد.

برای باز و بسته کردن مهره‌های شش گوش، دو دهانه انبرقفلی بر سه وجه آن‌ها قفل می‌شود و از هر گونه لغزش جلوگیری می‌کند.

به صورت کلی کاربردهای انبرقفلی مهره گیر به شرح زیر می‌باشد:

  • خودروسازی
  • مکانیکی
  • لوله‌کشی
  • مونتاژکاری
  • و…

انبر قفلی مهره گیر

  • انبر قفلی صاف یا دهانه صاف

انبرقفلی صاف دارای دو دهانه صاف شبیه به هم است که وظیفه نگهداری اشیا را به عهده دارد. دهانه این انبرقفلی به سبب وجود شیارها، استحکام را بالا می‌برد و احتمال هر گونه لغزش و حرکت اشیا را کاهش می‌دهد.

انبر قفلی صاف یا دهانه صاف

  • انبر قفلی فیلتر بازکن

گاها انبر قفلی فیلتر بازکن را با نام فیلتربازکن قفلی نیز می‌شناسند. نام این انبرقفلی بر اساس کاربردی که دارد، تعیین شده است. با کمک این ابزار به راحتی‌ می‌توان فیلتر روغن یا فیلتر سوخت را باز و بسته کرد. در واقع این انبر عصای دست تعمیرکارانی است که با خودرو سروکار دارند.

چنانچه شما هم با تعمیر خودرو سروکار دارید و برای باز و بسته کردن فیلترها فشار زیادی وارد می‌کنید، استفاده از این نوع انبر راه‌حلی طلایی برای شما است. این ابزار فشار و قدرت مورد نیاز را به حداقل‌ترین میزان می‌رساند و حتی برای باز کردن فیلترهای فشرده مشکلی ایجاد نمی‌کند. از طرفی دیگر استفاده از فیلتر بازکن قفلی، سبب افزایش سرعت در تعویض انواع فیلترها می‌شود.

با این تفاسیر اگر برای باز کردن فیلترهای خودرو نیاز به انبر دارید، مناسب‌ترین انتخابی که می‌توانید داشته باشید، انبرقفلی فیلترباز کن است.

انبر قفلی فیلتر بازکن

  • انبر قفلی C شکل یا انبر قفلی سی کلامپ

همانطور که از نام این انبر مشخص است، انبر قفلی C شکل دارای فک‌هایی به مانند حرف انگلیسی C می‌باشد. به احتمال زیاد این انبرها را در جوشکاری‌ها دیده باشید.این انبرها قابلیت بستن و جابه‌جایی اجسام بزرگ را در ایمن‌ترین شکل ممکن دارند.

به صورت کلی کاربردهای انبر قفلی سی شکل به شرح زیر می‌باشد:

  • جوشکاری
  • فلزکاری
  • نجاری
  • مونتاژ کاری
  • صافکاری
  • آهنگری
  • و…

انبر قفلی C شکل یا انبر قفلی سی کلامپ

  • انبر قفلی زنجیری

انبرهای قفلی زنجیری یک تفاوت اصلی فاحش با سایر انبرقفلی‌ها دارند و آن هم شکل ظاهری آن‌هاست. دهانه این انبرها به شکل زنجیر می‌باشد و متناسب با اندازه مورد نظر طول زنجیر تنظیم می‌شود. به صورت کلی این زنجیر برای باز و بسته کردن انواع اشیا به کار می‌رود و سبب می‌شود تسلط افراد بر روی کار بالا رود.

جالب است بدانید از انبرقفلی زنجیری علاوه بر باز یا بسته کردن اشیا با شکل‌های متعارف می‌توان برای باز یا بسته کردن اشیا با شکل‌های نامتقارن و نامتعارف استفاده کرد. البته کاربردهای این ابزار تنها محدود به باز و بسته کردن اشیا نیست و از آن برای نگهداری و کنترل میله‌ها و لوله‌ها نیز استفاده می‌شود.

انبر قفلی زنجیری

  • انبر قفلی جوشکاری

انبرقفلی جوشکاری، مختص به امور جوشکاری طراحی شده است. این انبر را ممکن است در بازار با نام‌های انبر گیره جوش یا انبر قفلی الکترود نیز بشناسند. دهانه‌های این انبرقفلی کشیده و بلند هستند که همین امر سبب تسلط و ایمنی بیشتر در حین کار می‌شود.

این ابزار برای جوش دادن یا لحیم کردن دو قطعه به یکدیگر استفاده می‌شود. از مزایای دیگر انبرقفلی جوشکاری به حفظ تراز دقیق بین دو قطعه جوشکاری می‌توان اشاره نمود.

انبر قفلی جوشکاری

  1. انبر قفلی دم باریک

یکی از عمده‌ترین انواع انبرقفلی موجود در بازار، انبرقفلی دم باریک است. دهانه این انبر کشیده و باریک می‌باشد. انبرهای دم باریک معمولا برای اموری استفاده می‌شوند که نیاز به قدرت و نیرو کمتری دارند، چرا که باریک‌تر شدن دهانه‌ها قدرت انبر را کاهش می‌دهد.

اگر برای محیط‌های تنگ نیاز به ابزار دارید، این نوع ابزار را از دست ندهید. البته از این ابزار برای نگهداری اشیا کوچک و ظریف نیز استفاده می‌کنند. عمده‌ترین کاربردهای انبرقفلی دم باریک به شرح زیر می‌باشد:

  • جواهرسازی
  • تعمیر لوازم برقی
  • خم کردن و بریدن قطعات کوچک مانند سیم
  • و…

انبر قفلی دم باریک

  1. انبر قفلی فک منحنی

انبر قفلی فک منحنی یا انبر قفلی دهانه گرد، به انبرهایی می‌گویند که قسمت داخلی آن‌ها دارای حالت منحنی یا همان گرد می‌باشد. دامنه کاربردهای این نوع ابزار بسیار وسیع است و عمدتا در خودروسازی، امور تاسیساتی، مصارف خانگی، کارگاه‌ها و… این ابزار نقش پر رنگی را ایفا می‌کند.

از باز و بسته کردن پیچ‌ها گرفته تا نگهداری اشیا را می‌توان با کمک این ابزار انجام داد.

انبر قفلی فک منحنی

  1. انبرقفلی همه کاره

انبرقفلی‌های همه کاره را به راحتی می‌توان از طریق ظاهر متفاوتی که دارند، شناخت. این انبرها علاوه بر دهانه کاربردی که دارند، دارای دو قسمت اضافه نیز در سمت راست و چپ دهانه می‌باشند. یکی از قسمت‌ها حکم چکش و دیگری برای کشیدن انواع میخ‌ها کاربرد دارد.

دهانه انبرقفلی همه کاره به شکل انبردست می‌باشد.

انبرقفلی همه کاره

کاربرد انبر قفلی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، انواع انبرهای قفلی دارای کاربردهای مختلفی نیز می‌باشند و افراد باید متناسب با نیاز خود مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنند. در ادامه به بررسی کلی کاربرد انبر قفلی می‌پردازیم:

  1. نگهداری و گرفتن انواع اشیا: از اصلی‌ترین کاربردهای انبرهای قفلی نگهداری و گرفتن انواع اشیا است. انبرها به گونه‌ای طراحی شدند که با قفل شدن آن‌ها به هیچ عنوان اشیا دچار لغزش نمی‌شوند و همین امر دقت کار را بالا می‌برد و سبب حفظ ایمنی می‌شود.
  2. چرخاندن پیچ‌ها: با انواع انبرقفلی علاوه بر پیچ‌های سالم می‌توان انواع پیچ‌های زنگ خورده و قدیمی را نیز باز و بسته کرد. در واقع قدرت و تسلط با کمک این ابزار افزایش می‌یابد و باز کردن انواع پیچ‌ها به راحت‌ترین شکل ممکن می‌شود.
  3. پیچاندن سیم‌ها: در صنایع و امور تاسیساتی مختلف می‌توان از انبرقفلی جهت پیچاندن و انعطاف دادن سیم‌ها استفاده کرد.
  4. جوشکاری: معمولا یکی از پررنگ‌ترین کاربردهای انبرقفلی در جوشکاری است که به عنوان گیره نگهدارنده از آن استفاده می‌شود. در جوشکاری حتی برای نگهداری محکم قطعات به منظور جوش دادن نیز از انبر استفاده می‌کنند.
  5. جایگزینی مناسب برای آچار لوله: انبرهای قفلی را می‌توان جایگزینی مناسب برای آچارهای لوله دانست. از آنجایی که این ابزار قابلیت تنظیم شدن دارند، برای لوله‌های کوچک تا متوسط قابل استفاده هستند اما برای لوله‌های بزرگ بهتر است از آچار لوله استفاده کرد.
  6. تعمیرات خودرو: تعمیرکاران خودرو در بخش‌های مختلف تعمیر خودرو از انواع انبر استفاده می‌نمایند. به طور مثال برای باز و بسته کردن مهره‌ها یا پیچ‌ها یا حتی برای تعویض فیلترها.
  7. جواهرسازی: امروزه برای ساخت و تعمیر انواع جواهر، انبرقفلی‌هایی مخصوص روی کار آماده است. این انبرها ظرافت بیشتری دارند و برای کار کردن با آن‌ها نیاز به قدرت کمتری می‌باشد.

دقت داشته باشید که موارد نام برده شده تنها مواردی محدود از کاربردهای انبر قفلی است و اگر بخواهیم به تمامی کاربردهای آن اشاره کنیم، قطعا لیستی بلند و بالا تهیه می‌شود که از حوصله شما خارج است.

جنس و اجزای انبر قفلی

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که جنس انبرقفلی‌های مرغوب چیست؟ یا اصلا انبرقفلی‌ها از چه جنسی تهیه می‌شوند؟ به صورت کلی انبرقفلی‌ها به منظور ثابت نگهداشتن و گرفتن اشیا یا قطعات باید جنس محکمی داشته باشند و از طرفی دیگر هر چه جنس انبرقفلی مستحکم‌تر باشد، ایمنی و دقت کار نیز بالاتر می‌رود. با این تفاسیر به طور معمول سعی می‌شود انبرقفلی‌ها را از فولاد ضدزنگ بسازند.

ساخت این ابزار به گونه‌ای است که تمامی قسمت‌های آن صیقلی بوده و هیچ یک از سطوح تیز و برنده نیست. با وجود این ویژگی‌ها کاربر به راحتی می‌تواند انبرقفلی را در دست بگیرد و با تسلط کافی کار مورد نظر خود را انجام دهد.

کلام آخر

امروزه انبرقفلی یکی از جداناپذیرترین و کاربردی‌ترین ابزارآلات، در دنیای صنایع است. با پیشرفت صنعت ابزارآلات و استقبال صنایع مختلف، انواع انبرقفلی ساخته و روانه بازار شد. حتما می‌دانید که انتخاب صحیح انبرقفلی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که قبل از خرید ابزار باید به آن توجه کرد؛ چرا که انبرقفلی کارهای ظریف مناسب اشیا بزرگ و سنگین نیست و همینطور بالعکس.

علاوه بر نوع کاربرد انبرقفلی در هنگام خرید به نکات دیگری از جمله اندازه فک‌ها، جنس، مکانیسم قفل و… توجه کنید. در این مقاله سعی داشتیم پاسخی کامل به سوالاتی از قبیل انبرقفلی چیست؟ و کاربرد انبرقفلی چه می‌باشد؟ بدهیم. امیدواریم این نکات نیز برای شما مفید واقع شده باشد.