سنباده برقی یکی از پرکاربردترین ابزارآلات برقی برای صنایعی است که با چوب یا فلزات سروکار دارند. این ابزار به قدری بااهمیت هستند که به جرئت می‌توان گفت مشاغلی مانند نجاری، کابینت سازی، منبت کاری، مشبک کاری، معرق کاری و… بدون وجود سنباده برقی قادر به انجام کار خود نخواهند بود.

این صنایع به کمک انواع سنباده برقی به کارهای خود سرعت می‌بخشند و به راحت‌ترین شکل ممکن آن‌ها را به اتمام می‌رسانند. آیا شما از نحوه کار با سنباده برقی مطلع هستید؟ تمامی کسانی که با این وسیله سروکار دارند، پیش از انجام هرکاری در ابتدا باید با طرز کار با سنباده برقی آشنا شوند. در صورت عدم شناخت کافی در مورد طرز کار این ابزار، ممکن است خسارات مالی و جانی برای افراد به بار بی‌آید.

چنانچه شما هم برای حرفه یا مصرف خانگی قصد خرید سنباده برقی دارید، توصیه می‌شود برای آشنایی با طرز کار آن حتما تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم برای آگاهی از انواع سنباده مقاله “0 تا 100 انواع سنباده برقی” را مطالعه کنید.

طرز کار با سنباده برقی چگونه است؟

سنباده برقی به ‌گونه‌ای طراحی شده است که نیروی چرخشی موتور را به نیروی لرزشی تبدیل می‌کند. این سازوکار سبب می‌شود تا کاربران به راحتی بتوانند تمامی ناهمواری‌های موجود بر روی سطوح را با حرکت سنباده برقی از بین ببرند و سطحی هموار ایجاد کنند.

برای کار کردن با سنباده برقی یا همان سنباده لرزان در اولین قدم، باید نقاط ناهموار را مشخص کنید. پس از پیدا کردن این نقاط، حتما لباس ایمنی، دستکش مخصوص و ماسک یا عینک ایمنی خود را قرار دهید.

حالا سنباده برقی را در جهت رگه‌های چوب در دست بگیرید و روشن کنید. با حرکت دست به صورت جلو و عقب، نقاط ناهموار را می‌توانید در کمترین زمان صاف کنید. این حرکت رفت و برگشتی را با سرعت ثابت انجام دهید و از کم و زیاد کردن سرعت جابه‌جایی دستگاه خودداری کنید. تغییر ناگهانی سرعت، نتیجه دلخواه را به شما نمی‌دهد و از طرفی دیگر به دستگاه فشار زیادی را وارد می‌کند.

نکته: به هیچ عنوان دستگاه سنباده برقی را در یک نقطه ثابت نگه ندارید.

نکته: چنانچه قصد دارید گوشه‌ها و لبه‌های یک کار سنباده بزنید، باید دستگاه زاویه 45 درجه با متریال داشته باشد.

چطوری با سنباده برقی کار کنم؟

نکات طلایی کار با سنباده برقی

به صورت کلی طرز کار با سنباده برقی بسیار آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد، اما رعایت یک سری نکات در هنگام کار با این محصول از واجبات است. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

  1. انتخاب سنباده برقی مناسب: اولین نکته‌ای که قابل توجه می‌باشد این است که دستگاه‌های سنباده برقی دارای انواع مختلفی هستند و عموما برای متریالی همچون چوب، فرآورده‌های چوبی، فلز، پلاستیک، گچ، پارکت، سنگ و… کاربرد دارند. سعی کنید حتما قبل از خرید متناسب با کاری که در نظر دارید، مناسب‌ترین نوع آن را تهیه کنید.
  2. استفاده از وسایل ایمنی: به منظور حفظ ایمنی حتما از وسایل ایمنی که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم، استفاده کنید.
  3. انتخاب صفحه سنباده مناسب: قبل از شروع سنباده زنی، حتما صفحه مناسب با متریال را نصب کنید.
  4. تمیزکاری سنباده برقی: سنباده‌ها نیز مانند سایر وسایل برقی به صورت مرتب نیاز به تمیزکاری دارند. در واقع با تمیزکاری مرتب و اصولی، سبب افزایش طول عمر سنباده می‌شوید. در صورت عدم تمیزکار ممکن است گردوغبار یا گرده‌ها به داخل موتور نفوذ کنند و سبب آسیب رساندن به آن شوند.
  5. مراقب سیم سنباده‌زن باشید!: جالب است بدانید تاکنون در بسیاری از موارد پیش آمده که افراد در هنگام سنباده‌زنی سیم برق آن را به اشتباه قطع کردند. اگر شما هم نمی‌خواهید چنین اتفاقی برایتان بی‌افتد، حتما سیم سنباده برقی را از مسیر خود دستگاه خارج کنید.
  6. به هیچ عنوان دستگاه را در معرض رطوبت قرار ندهید: دشمن اصلی سنباده برقی نیز مانند سایر وسایل برقی، رطوبت است. با این تفاسیر اصلا با دستان خیس با دستگاه کار نکنید و آن را در محیط‌های مرطوب قرار ندهید.
  7. مراقب کودکان باشید!: به هیچ عنوان سنباده برقی را پیش کودکان رها نکنید. این دستگاه ممکن است به آن‌ها آسیب برساند.
  8. دستگاه را پس اتمام کار خاموش کنید.: یکی از اصلی‌ترین نکات در طرز کار با سنباده برقی، این است که پس از اتمام کار به منظور جلوگیری از هر گونه حادثه باید دستگاه را خاموش کنید و پریز را از برق بکشید.
  9. جمع‌‌آوری گردوخاک متریال: دقت داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب به دستگاه، قبل از شروع سنباده زنی حتما در ابتدا متریالی را که قصد سنباده زدن آن را دارید، تمیز کنید و از نبود وجود گردوخاک اطمینان حاصل فرمایید. برای از بین بردن گردوخاک چوب می‌توانید از سنباده‌هایی که حتی سری گرد دارند نیز استفاده کنید.

نکات طلایی کار با سنباده برقی

تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای سنباده کاری

حتما می‌دانید که قبل از شروع هر کاری، رعایت ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب ضروری است. برای انجام کار با سنباده برقی نیز نیاز به وسایل ایمنی داریم. چشم‌ها دو عضو حساس بدن هستند که در هنگام سنباده‌ کاری، به نسبت سایر اعضا بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند؛ چرا که ممکن است در طی کارهایی مانند نجاری یا صیقلی کردن فلزات، قطعاتی از متریال جدا شوند و به سمت چشم‌ها پرتاب شوند.

بهترین گزینه برای جلوگیری از این امر استفاده از عینک‌های ایمنی مخصوص و یا ماسک‌های ایمنی است. به این نکته توجه داشته باشید که عینک تنها از چشمان شما محافظت می‌کند و ماسک‌های ایمنی علاوه بر محافظت از چشم‌ها، از آسیب رسیدگی به پوست نیز جلوگیری می‌کند بنابراین حدالامکان توصیه می‌شود از ماسک‌های ایمنی استفاده کنید.

ماسک‌های ایمنی حتی از ورود گردوغبارهای حاصل از سنباده زنی به دهان و حلق جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که معمولا در طی سنباده زنی افراد با ابزارها و قطعات تیز و برنده کار می‌کنند، استفاده لباس ایمنی نیز از ضروریات است. این لباس‌ها با لباس‌های کار معمولی متفاوت هستند و به گونه‌ای طراحی شدند که آسیب به پوست را به حداقل‌ترین میزان می‌رسانند.

پاسخ به برخی سوالات متدوال

  • فاصله کاربر با سنباده برقی مهم است؟ رعایت فاصله ایمن با سنباده برقی و سایر دستگاه‌های برقی، یکی از مواردی است که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. جالب است بدانید علاوه بر اینکه خود فرد این نکته را باید رعایت کند، بلکه سایر افرادی که نزدیک سنباده برقی هستند نیز باید فاصله مناسب را داشته باشند.
  • چگونه سبب افزایش طول عمر سنباده برقی شویم؟ با تمیزکاری مرتب و قرار ندادن سنباده در معرض رطوبت، می‌توان به طور ویژه‌ای سبب افزایش طول عمر آن شد. به هیچ عنوان سنباده برقی را با آب یا سایر مایعات تمیز نکنید.
  • دکمه قفل سنباده چه کاربردی دارد؟ با قفل کردن سنباده در حال حرکت، اپراتور می‌تواند دستان خود را رها کند.

کلام آخر

با وجود آن که نحوه کار با سنباده برقی پیچیدگی خاصی ندارد، اما استفاده صحیح از آن اهمیت زیادی دارد. استفاده صحیح از سنباده برقی سبب می‌شود، هم سنباده زدن به بهترین شکل انجام شود و هم از وارد شدن فشار اضافی به دستگاه جلوگیری شود.

با این وجود اگر دستگاهتان دچار مشکل شد، از باز کردن آن خودداری کنید و حتما تعمیر آن را به افراد متخصص بسپارید. تعمیر دستگاه توسط افراد بدون مهارت ممکن است آسیب جدی به آن وارد کند.

در این مقاله سعی داشتیم به بررسی طرز کار با سنباده برقی و تمامی نکات آن بپردازیم. امیدواریم که این نکات برای شما نیز مفید واقع شده باشد.