آیا اطلاعاتی از عیب ‌یابی دریل دارید؟ به نظر شما چرا دریل روشن نمی‌شود؟ یکی از پرکاربردترین ابزارهای برقی چه برای صنایع و چه برای مصارف شخصی، انواع دریل است. با کمک دریل‌ها می‌توان با بیشترین دقت و بالاترین سرعت، در متریال مختلف سوراخ و حفره ایجاد کرد. حتما می‌دانید که این ابزار پرمصرف، ممکن است به مرور در اثر استفاده و نگهداری غیراصولی یا خرابی قطعات دچار مشکل شوند.

در چنین شرایطی معمولا، عملکرد دستگاه تا حدودی مختل می‌شود و کاربران با علائمی از جمله سروصدای غیرطبیعی، عدم روشن شدن دستگاه، لرزش شدید، افزایش بیش از اندازه دما و… مواجه می‎‌شوند. چنانچه هر یک  از این نشانه‌ها را در عملکرد دریل خود مشاهده کردید، حتما باید برای عیب‌یابی و رفع مشکل اقدام کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی رایج‌ترین مشکلات و علت خرابی دریل اشاره خواهیم کرد. با این تفاسیر اگر کنجکاوید که بدانید مشکل دستگاه شما چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

عیب یابی دریل

ساختار و اجزای اصلی دریل

پیش از بررسی رایج‌ترین علل خرابی دریل بهتر است ابتدا کمی در مورد ساختار و اجزای اصلی این دستگاه، اطلاعات کسب کنیم تا در نهایت عیب‌یابی آسان‌‍تر انجام شود. به صورت کلی بخش‌های اصلی دریل که در ادامه به بررسی آنان می‌پردازیم، پایه ثابت تمامی این دستگاه‌ها هستند و تنها نوع و ظرفیت آن‌ها کمی با یکدیگر تفاوت دارد.

  • موتور: بدون شک اصلی‌ترین بخش هر دستگاه الکتریکی را موتور تشکیل می‌دهد. موتور دریل در واقع همان قلب دستگاه است که عملکرد اصلی دریل به آن وابسته می‌باشد.
  • گیربکس: نوع و تعداد چرخنده‌ها در گیربکس تعیین کننده میزان قدرت و توان خروجی دریل است. بدون شک دریل‌هایی که قدرت بالاتری دارند، گیربکس آن‌ها به صورت قوی‌ترین تعبیه شده است.
  • کلید روشن/خاموش: واضح است که برای روشن و خاموش شدن دستگاه از این کلید استفاده می‌شود.
  • سه نظام: سه نظام در واقع همان بخشیست که قسمت انتهایی مته را در خود نگه می‌دارد و با اینکار موجب افزایش دقت در سوراخکاری می‌شود.
  • باتری: باتری مختص به دریل‌های شارژی می‌باشد که برای عملکرد نیازی به اتصال به برق شهری ندارند.

ساختار و اجزای اصلی دریل

علل رایج خرابی دریل را باهم بشناسیم!

حال که با اصلی‌ترین بخش‌های دریل آشنا شدیم، نوبت به بررسی رایج‌ترین علل و مشکلات این دستگاه‌ها می‌رسد. مشکلات انواع دریل‌ها را می‌توان به 3 گروه دسته‌بندی کرد:

  •  مشکلات مکانیکی

مشکلات مکانیکی در واقع همان آسیب‌های فیزیکی هستند که به دریل و بخش‌های مختلف آن وارد می‌شود. از شایع‌ترین مشکلات مکانیکی می‌توان به مواردی مانند گیر کردن یا شکستن سه نظام، خرابی گیربکس، سایش زغال‌ها، آسیب دیدن یاتاقان‌ها و مشکل در سیستم خنک کننده اشاره کرد.

در مواردی از مشکلات مکانیکی مانند شکستن یا گیر کردن سه نظام و سایش زغال‌ها، معمولا تعمیرکار اقدام به تعویض قطعه می‌نماید و مشکل به راحتی حل می‌شود.

البته باید بدانید که از بین رفتن زغال در دریل‌ها امری طبیعیست و به مرور در اثر استفاده فرسوده و خورده می‌شود و کاربر باید نسبت به تعویض آن اقدام کند.

  •  مشکلات برقی

دسته دوم مشکلات دریل‌ها مربوط به مشکلات برقی آن می‌شود. مشکلات برقی نسبتا عیوب پیچیده‌تری هستند و از بارزترین آن‌ها می‌توان به مواردی مانند سوختن موتور، خرابی کلید روشن/ خاموش، مشکلات سیم پیچی، آسیب دیدن باتری و مشکلات شارژر اشاره کرد.

از آنجایی که تعمیر سیستم دریل نیاز به متخصص دارد، در صورت رخداد هر یک از این موارد حتما برای رفع آن از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید.

  •  علل خارجی

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که آیا به غیر از مشکلات مکانیکی و برقی، خرابی دریل می‌تواند علت دیگری داشته باشد؟ بله. جالب است بدانید بسیاری از علل خرابی دریل‌ها و دستگاه‌های مشابه تنها به دلیل عدم استفاده اصولی و عدم رعایت نکات نگهداری است.

به طور مثال استفاده از دریل‌ها نباید به قدری باشد که دمای آن افزایش پیدا کند. افزایش دما نشان‌دهنده فشار زیادی است که به دریل و موتور آن وارد می‌شود. این فشار ممکن است موجب سوختگی موتور و در نهایت خرابی دریل شود؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید در استفاده‌های طولانی مدت از دریل، حتما زمانی را به آن استراحت بدهید.

در مواردی دیگر باید بدانید که رعایت نکات نگهداری مانند تمیز کردن دوره‌ای دریل در افزایش طول عمر آن نقش بسزایی دارد؛ چرا که مانع از ورود گردوغبار می‌شود.

عیب‌یابی دو سوته انواع دریل‌ها

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، دریل یکی از پرمصرف‌‎ترین ابزار برقی است که به مرور زمان ممکن است دچار نقص و خرابی شود. جالب است بدانید بسیاری از مشکلات این دستگاه، تنها با توجه به یک سری نکات، به راحتی قابل تشخیص هستند. اگر عملکرد دریل شما نیز مانند سابق نیست اما نمی‌دانید مشکل اصلی از کجاست، حتما تا پایان همراه ما باشید.

البته در نظر داشته باشید که تعمیر دریل امری تخصصی و حرفه‌ای است و انجام آن توسط افراد بی‌تجربه ممکن است خسارات بیشتری را به بیاورد.

  • سوراخ نکردن دریل

یکی از مشکلات رایجی که معمولا صنعتگران با آن روبه‌رو می‌شوند، سوراخ نکردن دریل است. دلایل زیادی برای رخداد این مشکل وجود دارد اما اصلی‌ترین دلایل، شامل موارد زیر هستند:

  1. عدم استفاده از مته مناسب
  2. آسیب دیدگی مکانیکی دریل
  3. جایگذاری اشتباه مته در سه نظام
  4. چرخش معکوس دریل (چرخش پاد ساعتگرد)
  5. و…
  • چرخش معکوس دریل

زمانی عملکرد دریل درست و اصولی است که مته در سه نظام به صورت ساعتگرد بچرخد. در مواردی که چرخشش مته به صورت پادساعتگرد (چپگرد) است، دریل قابلیت ضربه زدن ندارد و سوراخکاری انجام نمی‌شود. برای حل این مشکل تنها کافیست کلید معکوس دریل که معمولا در قسمت بالایی ماشه قرار دارد را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تغییر دهید.

  • چرا دریل روشن نمی‌شود؟

روشن نشدن دریل یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی آن محسوب می‌شود. برای این مشکل دلایل مختلفی وجود دارد اما در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • اشکال در سیم‌پیچی و اتصالات: در مواردی که مشکلی در سیم‌پیچی یا اتصالات دریل ایجاد می‌شود، یکی از نشانه‌های این خرابی، همان روشن نشدن دریل است. بهترین راه‌حل این مشکل چک کردن اتصالات و در نهایت تعمیر آن‌ها می‌باشد.
  • سلامت باتری را چک کنید!: قطعا می‌دانید که باتری انرژی مورد نیاز برای روشن شدن دریل‌های شارژی را تامین می‌کند. در مواردی که باتری ضعیف شود یا عمر آن به پایان برسد، دریل متوقف و از کار می‌افتد. در چنین شرایطی کاربر باید اقدام به شارژ مجدد یا تعویض باتری نماید.
  • سوئیچ روشن/خاموش: از شایعترین دلایل روشن نشدن دریل، اشکال در سوئیچ است. سعی کنید مدام این سوئیچ را از گردوغبار تمیز کنید و از سلامت آن اطمینان بیابید.
  • قطعات داخلی را بررسی کنید! در مواردی اشکال در قطعات داخلی دریل، منجر به عدم روشن شدن آن می‌شود که در چنین شرایطی حتما بررسی دریل را به فرد متخصصی بسپارید.
  • سوختگی مدارها: قطعا هر گونه اشکال در مدارها، عملکرد دریل را درگیر می‌کند و مانع روشن شدن آن می‌شود.

  • ذغال دریل تمام می‌شود!

آیا می‌دانستید که ذغال دریل، قطعه‌ای مصرفی است و به مرور زمان به اتمام می‌رسد؟ طول عمر این قطعه به میزان مصرف کاربر از دریل بستگی دارد. طبیعیست که دریل‌های صنعتی که مدام مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبت به دریل‌های خانگی، زودتر نیاز به تعویض ذغال پیدا می‌کنند.